×

Recent Posts

  • Hook Up on Tinder

    Since dating can be stressful, there is the pos...
  • Save Your Stuff: How to Prepare for a Windows Fail by Creating a Restore Point

    But you can print remotely using Google Cloud P...
  • GST documents

    Documents for GST Registration

    Who Should Register for GST? Individuals regist...
  • Company registration patna

    Process of Digital Signature Certificate application

    Digital Signature Certificates or DSC or Digita...
  • trademark registration in patna

    How Important is it to get a Trademark registration for a Startup?

    If you start your own business, start a busines...
  • Income Tax

    TDS Rate Chart for FY2020-21 Applicable for a Company

    TDS Rates Applicable for a Domestic Company Par...
  • TDS Rate Chart for FY2020-21 Applicable for Non-Resident of India (NRIs)

    Particulars TDS Rate (%) TDS Rates from 01.04.2...
  • Income Tax

    TDS Rate Chart for FY2020-21 Applicable for Resident of India

    Tax Deducted at Source, also known as TDS, is a...
  • Income Tax India

    Salary received in arrears or in advance, Don’t forget to file Form 10E under Section 89

    An employee, who is entitled to relief under Se...
  • Income Tax

    One Time Relaxation to Employers, Taxpayers, and Business Entities

    The outbreak of the Novel Corona Virus (#COVID-...

SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!

Splan- Company and Trademark RegistrationSplan- Company and Trademark Registration

Splan- Company and Trademark Registration

Splan Corporate Solutions LLP

T (91) 9122329999
Email: info@splan.in

Splan
2/33 SBI Colony, Jagdeopath, Bailey Road, Patna

Open in Google Maps
  • +91-9122329999
  • info@splan.in
  • About SPLAN
  • SUPPORT
  • LOGIN
  • START
    • START A BUSINESS
    • Check Company Registration Status
    • Startup India Recognition
    • Private Limited Company Registration
    • LLP Registration
    • How to register a company in India
  • MANAGE
    • MANAGE BUSINESS
    • DIR-3 DIN KYC filing
    • eForm INC-22A- Active Company
    • Private Limited Company Annual Filing
    • CONVERSION OF PVT LTD INTO OPC
    • ISO Certificate & Standards
    • Guidelines For Accounting And Auditing For Private Limited Companies
  • TRADEMARK
    • TradeMark Registration
    • #6 Understanding your Intellectual Property Obligations
    • Trademark Class
    • How to Manage Trademark Objection-Startup Guide
  • GST
    • GST- Goods & Services Tax
    • What to do if your last GSTR-3B has errors?
    • Is a GSTIN Mandatory for Importer and Exporter
    • Impact of TCS on sellers- Purpose of Introduction of TDS on GST
  • Startup Talks
    • Industries Update
    • Startup Master Class
  • Contact Us
FREEQUOTE
  • Home
  • Startup Talks
  • Starting a business
  • Bihar Shops & Establishments Registration – Form No – 1
March 23, 2023

Bihar Shops & Establishments Registration – Form No – 1

Shops Registration
0
Anand splan
Saturday, 12 September 2020 / Published in Starting a business, startup business

Bihar Shops & Establishments Registration – Form No – 1

Bihar Shops & Establishments Rules, 1995 – Application For Registration – Form No – 1 (Rule 3)

इस अधिनियम का उपयोग दुकानों और प्रतिष्ठानों के असंगठित क्षेत्र में काम करने वाले श्रमिकों के लाभ की रक्षा और दुकानों और प्रतिष्ठानों में श्रमिकों और रोजगार की स्थिति को विनियमित करने के लिए किया जाता है।

उपयोग निर्देश :

  1. आवेदक केवल अपने क्षेत्राधिकार के अनुसार जिला/अनुमंडल का चयन करें। उन्हें अन्य जिला/अनुमंडल में आवेदन नहीं करना चाहिए, जो उनके क्षेत्राधिकार में नहीं है। गलत क्षेत्राधिकार चुनने पर आवेदक खुद जिम्मेवार होंगे।
  2. आवेदकों को आवेदन जमा करने की ऑनलाइन पावती मिलेगी। भविष्य में उपयोग के लिए इसे डाउनलोड/प्रिंट करें।
  3. आवेदन जमा होने, सेवा तैयार/निर्गत होने, आवेदन अस्वीकृत होने इत्यादि की जानकारी आवेदकों को SMS/Email के माध्यम से भेजी जाएगी।
  4. आवेदकों को लाइसेंस/प्रमाण-पत्र SMS में डाउनलोड लिंक एवं Email में अटैचमेंट के माध्यम से भेजा जाएगा। इसे उनके ServicePlus Inbox में भी दिया जाएगा। इसे डाउनलोड और प्रिंट कर लें।

आवश्यक दस्तावेज़ :

  1. नियोक्ता का फोटो पहचान पत्र
  2. बाल श्रम को रोजगार न देने के संबंध में शपथ पत्र
  3. किराया समझौता / नगरपालिका रसीद
  4. कर्मचारियों के स्थापना सेवा कार्ड खोलने का प्रमाण
  5. फॉर्म 7
  6. फॉर्म 8
  7. पंजीकरण से पहले स्थापना के गैर-पंजीकरण के संबंध में घोषणा
  8. साझेदारी विलेख / एमओए / एमओयू / वाईवी / एलएलपी
  9. प्राधिकरण का पत्र
  10. प्रतिष्ठान / दुकानों के साइन बोर्ड की तस्वीर
  11. नियोक्ता के पदनाम के साथ हस्ताक्षर
  12. आवेदक के हस्ताक्षर
  13. कानूनी आवश्यकता जैसे कि ISEBI / IRDA / RBI / गृह विशेष विभाग से व्यवसाय के अनुसार प्रमाण पत्र

नोट:-

  1. सेवा शुल्क का भुगतान विभाग की ओर से वित्त विभाग, बिहार सरकार के OGRAS भुगतान पोर्टल के माध्यम से किया जाता है।
  2. सेवा के लिए ऑनलाइन आवेदन पत्र भरें, आवश्यक अनुलग्नक संलग्न करें, और अंत में [Make Payment] करें। आपको सर्विसप्लस से स्वचालित रूप से OGRAS पर स्थानांतरित किया जाएगा।
  3. OGRAS पर, “Period Year” चुनें और “Payment Mode” में “ePayment” विकल्प चुनें और उस बैंक का चयन करें जहाँ से आप भुगतान करना चाहते हैं। आप नेट बैंकिंग / क्रेडिट कार्ड आदि के माध्यम से भी भुगतान कर सकते हैं। “Payment Mode” के तहत दिए गए “Payment over the bank counter (Cash/Cheque)” विकल्प का चयन कभी न करें।
  4. भुगतान के बाद, आप भविष्य में उपयोग के लिए OGRAS / बैंक का पावती डाउनलोड / प्रिंट कर सकते हैं। उसके बाद आपको स्वचालित रूप से सर्विसप्लस में वापस स्थानांतरित किया जाएगा।
  5. भुगतान प्रक्रिया के दौरान ब्राउज़र को कभी भी बंद या रिफ्रेश या बाधित नहीं करें।
  6. OGRAS से “सफल” भुगतान की स्थिति प्राप्त होने के बाद ही सर्विसप्लस पर आवेदन जमा हो पाता है। कभी-कभी, “सफल” भुगतान की स्थिति OGRAS से सर्विसप्लस में देर से आती है और यह “लंबित” रहती है। यदि आपके खाते से भुगतान काटा जा चुका है, तो कृप्या फिर से भुगतान न करें।
  7. कृप्या OGRAS से भुगतान की स्थिति प्राप्त करने के लिए सर्विसप्लस पर “Re-validate Payment” का उपयोग करें। आपको “Please try after some time” संदेश मिल सकता है। इसका मतलब है कि सर्विसप्लस को OGRAS से अभी भी भुगतान की स्थिति “लंबित” प्राप्त हो रही है। अपने आवेदन पत्र के जमा होने तक कुछ अंतराल के बाद सर्विसप्लस पर “Re-validate Payment” का उपयोग करते रहें।
  8. पुनः भुगतान तभी करें जब पिछला भुगतान विफल (Failure) हो गया हो और आपका आवेदन “ड्राफ्ट” मोड में चला गया हो।

Step to process Bihar Shops & Establishments Application For Registration

  1. Application Processing Location
  2. Establishment Details
  • Name of the Establishment * Full postal address of the Establishment
  • Type of the Establishment * Please Select Shops 
  • Block/Circle * Please Select Location of the Establishment (including the number of holding / ward and the name of the police station in which it is situated) Pincode *
  • Opening Date of Establishment *
  • Whether the Establishment is registered under the Bihar Sales Tax Act 1947 (Now Bihar Finance Act, 1981) * Please Select Yes No  
  • Registration Number * Date *

3. Is it a Firm / Private Entity : * Please Select Firm Private Entity Others      

  • Maximum Number of persons proposed to be employed on any day during the calender year in which this application is filed
  • Adult (Male and Female) * Young Person (Male and Female) *Children (Male and Female) * Number of Employer’s Family *Final Fee

4. Particulars of Person having Interests in the Establishment as the Employer

  • Particular of person having Interest in the Establishment as the EmployerSerial No. Name and Parcentage Designation Permanent Address Pincode Name of Interest  

5. Employer Details (Manager,Agent or any other person) who is in the immediate charge of the general management or control of the establishment

  • Name of the Employer * Permanent Address *Designation of Employer * Mobile Number *Email Id * Pincode

Declaration

Fee Payment is collected by OGRAS payment gateway of Finance Department on behalf of the Service Provider Department and it will not be returned back in case of rejection due to any wrong information provided by the Applicant.

I hereby declare that to the best of my knowledge and belief the particulars given above are true. I Agree *

ATTACH ENCLOSURE(S):

  • Type of Enclosure*Enclosure Document *File/Reference *Photo ID card of Employer * 
  • Affidavit regarding non-employment of child labour                            
  • Rent Agreement / Municipal Receipt *                                     
  • Proof of opening of establishment                                   
  • Service card of employees                                   
  • Form 7                                     
  • Form 8                                     
  • Declaration regards non-registration of establishment prior to registration*                                     
  • Partnership deed/MOA/MOU/YV/LLP                                   
  • Letter of Authorization                                     
  • Photograph of the sign board of establishment / shops *                    
  • Signature with Designation of the Employer *                                     
  • Signature of Applicant *                                     
  • Legal requirement such as certificate from ISEBI/ IRDA/ RBI/ Home Special Department as per business                                     
  • Tweet
Tagged under: Bihar Shops & Establishments Registration

What you can read next

Form for Company Registration
Business contract
Role of young entrepreneur in the Indian economy.
Who could buy Digital Signature Certificates or DSC .

3 Comments to “ Bihar Shops & Establishments Registration – Form No – 1”

  1. Ranjan says :Reply
    January 18, 2021 at 10:43 am

    Dear Sir,

    Kindly provide format of Declaration regards non-registration of establishment prior to registration of Bihar.

    Thanks & Regards
    Ranjan

  2. Mazhar Imam says :Reply
    February 13, 2021 at 11:40 am

    Kindly share the formate of
    Declaration regards non-registration of establishment prior to registration*

  3. LUCKY AGRAWAL says :Reply
    February 22, 2021 at 2:38 pm

    Hi is there any specific format for Affidavit Notary regards non-registration of establishment prior to registration under the Bihar Shop & Establishment Act is not attached. Full name and address of the proprietor and the shop must be mentioned in the affidavit

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post

  • Hook Up on Tinder

    Since dating can be stressful, there is the pos...
  • Save Your Stuff: How to Prepare for a Windows Fail by Creating a Restore Point

    But you can print remotely using Google Cloud P...
  • GST documents

    Documents for GST Registration

    Who Should Register for GST? Individuals regist...
  • Company registration patna

    Process of Digital Signature Certificate application

    Digital Signature Certificates or DSC or Digita...
  • trademark registration in patna

    How Important is it to get a Trademark registration for a Startup?

    If you start your own business, start a busines...

Google Review

Splan - Trademark Registration
Splan - Trademark Registration
4.7
Based on 25 reviews
powered by Google
review us on
CADD AFFINITY
CADD AFFINITY
13:37 20 Aug 19
Providing good Platform Fast and reliable services" Make in India" will Possible.....💯↗🏅💹📈
Abhi Singh
Abhi Singh
04:49 25 Jul 19
Splan gives you best service. Very good at client handling and instan service provider.
Mitesh Mallick
Mitesh Mallick
07:12 23 Jul 19
A great service experience... nice team of people.
Sustainable Development & Research Foudation
Sustainable Development & Research Foudation
04:59 29 Mar 19
Very good service for ngo registration
Subodh Saurabh
Subodh Saurabh
09:08 29 Nov 18
Splan is one of the company which made Accounting so easy that even a layman can operate it effectively. And easily manage his finance.
Shivendu Shekhar
Shivendu Shekhar
16:18 24 Nov 18
All Corporate Solutions under one roof. Quick service and response. Keep it up...
krishna jee
krishna jee
07:33 24 Nov 18
For trademarks best, Digital marketing, Company Registration, Licensing, FSSI Approval, Homologation Approval, WMI Registration, Vin Designers, Code Design, GST filing, GST enrolling, enrolment, IEC Registration Import Exports Registration, Trust Registration, Society Registration, Any types off Approval and Homologation, Best service and Experience.
BIZ Splan
BIZ Splan
04:11 24 Nov 18
Trade mark registration patnaCompany registration patnaCompany registration biharIso certificate patna Gst registration patnaTrade mark registration biharGst e filling patnaGst filling patnaCa f in patna
Next Reviews
js_loader

Archives

Categories

Recent Comments

  • PRAMEET JAIN on How do I start a food processing unit in India?
  • Bhagavathi on Homologation Certification Service from ICAT & ARAI
  • Bidagdha madhab giri on Homologation Certification Service from ICAT & ARAI

Facebook

  • Tweet
  • Pin It

Corporate Address:

2/33, Bank Colony, Pilar No- 7, Bailey Road, Jagdeo Path, PATNA, BIHAR
Tel: +91-912232-9999
Email: info@splan.in

Archives

Startup Talk

  • Hook Up on Tinder

    Since dating can be stressful, there is the pos...
  • Save Your Stuff: How to Prepare for a Windows Fail by Creating a Restore Point

    But you can print remotely using Google Cloud P...
  • About SPLAN
  • START A BUSINESS
  • Trademark Registration
  • Startup Master Class
  • Startup Talks
  • Contact Us
Splan- Company and Trademark Registration

© 2015. All rights reserved. Buy Splan Corporate Solutions llp - Provide Company Registration and Trademark Services.

TOP